Skip Navigation Links
صفحه اصلی
راهنما
تماس با ما
Skip Navigation Links
     
آيين نامه تعیین رابط فرهنگي در بنگاه هاي اقتصادي
 
مقدمه:
توسعه فرهنگي مهمترين مولفه تحقق و پايداري كشور در كليه ابعاد و عرصه هاي اجتماعي است و تحقق اهداف و سياستهاي كلان فرهنگي نظام اسلامي مستلزم شناسايي، سامان بخشي و ارزيابي فعاليت هاي جاري و فرهنگي و يكپارچه سازي هماهنگي و هدايت برنامه ها و فعاليتها در راستاي اهداف و سياستهاي سازماني از طريق تدوين شاخصهاي مناسب و بسط و گسترش آن در بنگاههاي اقتصادي مي باشد.
 
ماده 1: مستندات قانوني
در راستاي اجراي بند امور فرهنگي سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه و با عنايت براجراي بهينه ماده 196 قانون كاروبرخی از مفاد قوانین برنامه های توسعه :از جمله بند الف ماده 104 قانون برنامه چهارم ؛ ضوابط و آيين نامه انتخاب و معرفي رابطين فرهنگي واحدهاي توليدي به شرح ذيل ارايه مي گردد:
 
ماده 2: اهداف
1- بسط و گسترش فرهنگ ايراني – اسلامي كار در جامعه كار و توليد و تبيين فرهنگ كار در جامعه

2- شناسايي و سازماندهي رابطين فرهنگي كار در جامعه كار و توليد

3- بستر سازي جهت توسعه فعاليت هاي فرهنگي در واحد هاي توليدي

4- فعال سازي و توانمند سازي رابطين فرهنگي و توسعه فرهنگ اسلامي كار در واحدهاي صنعتي و توليدي

5- دستيابي به اهداف و ماموريت هاي پيش بيني شده در منشور كاري وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

6- ايجاد بانك اطلاعاتي به منظور بهره گيري از اطلاعات و تجربيات رابطين فرهنگي

7- برنامه ريزي، نظارت و اجرايي برنامه هاي فرهنگي در بنگاههاي اقتصادي كشور

ماده 3: تعريف
رابط فرهنگي فردي است كه مسئوليت برنامه ريزي، اجرا و ترويج برنامه هاي فرهنگي، در واحد كار و تحقق امور فرهنگي منطبق بر ضوابط و دستورالعمل هاي ارائه شده در خصوص سياست ها و برنامه هاي فرهنگي در كارگاههاي وزارت متبوع را به عهده دارد.
 
ماده 4 :ويژگي هاي فردي رابط فرهنگي
1- دارا بودن بيش از 2 سال سابقه كار مفيد و تجربي در كارگاه

2- دارا بودن حسن اخلاق و توان برقراري ارتباط موثر با كارگران و كارفرما

3- آگاه به مسائل و مشكلات كارگران و تلاش صادقانه در حل و فصل آنها

4- توانمندي در ايجاد فضاي صميمي و مفرح در كارخانجات
 
ماده 5: شرح وظايف
1- پایش فرایندهای گفتمان سازی و نهادینه سازی مولفه های فرهنگ کار در بین نیروی کار واحد مربوطه

2- تلاش در جهت تكريم و بزرگداشت مقام كارگران در واحدهاي توليدي

3- تلاش در جهت برقراري ارتباط سازنده و موثر اخلاقي فیما بين كارگران و كارفرمایان

4- ايجاد فضاي صميمي و جلب همكاري و مشارکت حداکثری كارگران در امور واحد مربوطه

5- اجراي برنامه هاي فرهنگي در واحد مربوطه

6- تعامل، ارتباط، همكاري و ارائه گزارش مستمر اقدامات فرهنگي اجرا شده به مسئولين ذيربط در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی
شركت در جلسات مرتبط با مسايل فرهنگي و تلاش در جهت اجرايي نمودن برنامه ها
 
تبصره 1: رابط فرهنگي مي تواند از بين كارگران واجد شرايط واحد توليدي، يك نفر را به عنوان جانشين تعيين و معرفي نمايد.
ماده 6: مدت مسئوليت
رابطين فرهنگي مراکز  براي مدت 2 سال معرفي مي گردند.
 
تذکر:
1- ادارات كل موظفند اسامي و مشخصات رابطين فرهنگي واحدهاي توليدي تحت پوشش را به دفتر امور فرهنگي ستاد ارسال نمايند.
2- لازمست هر گونه تغيير دررابط فرهنگي، توسط مدير عامل به اطلاع مدیریت فرهنگي اداره كل كار و امور اجتماعي استان برسد. بديهي است تغييرات توسط مدیریت فرهنگي اداره كل كار و امور اجتماعي به اطلاع دفتر فرهنگي ستاد خواهد رسيد.